Social Icons

Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket

Friday 17 April 2009

10 Tips Asas Google Adsense

Google Adsense adalah web advertising program yang paling popular untuk memana website di dunia. Hamun begitu terdapat beberapa peraturan dan syarat yang perlu dipatuhi apabila menyertainya. Berikut adalah tips adsense yang sesuai untuk newbie bagi menjana pendapatan tambahan yang berpanjangan dan berterusan...

1. Jangan Klik Adsense Sendiri
Banyak orang kerana terlalu tamak dan nak kaya cepat ia membuat sesuatu yang merugikan diri mereka sendiri iaitu dengan mengklik adsense sendiri dengan harapan dapat meningkatkan pulangan adsense yg tinggi. Namun ia akan berakhir dengan rasa dukacita apabila pihak google adsense boleh detect fraud click dan seterusnya banned account anda buat selama-lamanya.. Pengajarannya.. berlaku jujur dan jgn klik banner adsense sendiri.

2. Jangan ubah code Adsense sesuka hati
Jika ubah code utk tukar colour fonts atau background ia dibolehkan, tetapi kalo ubah code utk sesuatu yang lain dari sebab optimization maka ia akan mengundang 2 risiko.. pertamanya adsense tidak akan muncul kerana code yg salah, keduanya account adsense anda akan disuspend oleh pihak google.

3. Tidak boleh letak lebih dari 3 ad unit, lebih dari 1 ad link atau 2 ad search salah satu webpage anda.
Jika anda lakukannya , maka adsense mungkin tidak akan berfungsi kerana pihak google telah meletakkan limit yang tertentu untuk sesebuah webpage. Better kita ikut apa yang telah ditetapkan.

4. Tak boleh letak banner/ads pesaing selain daripada Google Adsense
Sebenarnya Google telah mengugurkan clause ini. So anda boleh run banner/ads pesaing daripada google spt YPN, Chitika etc.. Namun begitu TOS YPN masih lagi tidak membenarkan sebarang banner/ads diletakkan bersama.. ianya bergantung kepada TOS masing2.. Namun Google adsense lebih terbuka dan ini merupakan satu kelebihan adsense.

5. Tak boleh dedahkan maklumat penting Google Adsense
Anda tak boleh dedahkan maklumat spt CTR, CPM and income derived via individual ad units or any other confidential information.. tetapi anda boleh reveal total money yg anda dapat melalui adsense sebagai alternatif..

6. Tidak boleh ada multiple account adsense !
Hanya cukup dengan 1 account adsense anda boleh letak di byk web yang anda ada. Sekiranya anda bukak banyak account adsense dan jia dapat di'track' oleh pihak google maka mereka tidak akan teragak-agak untuk menutup kesemua account adsense anda.. So berhati-hatilah...

7. Tidak boleh letak adsense di email
Melalui TOS adsense mereka tidak benarkan sebarang banner google adsense melalui email html format. Ini termasuklah mailing list, newsletter atau sebagainya.. Elakkan org mengklik banner adsense melalui email. Ia melanggar TOS.

8. Pastikan content web yg relevan
Jangan letak adsense di dalam content porno, hate-related, violent, or illegal content... ia akan memberi risiko jika anda membuatnya.

9. Pastikan bahasa content yang sesuai
Buat masa ini Adsense support bahasa spt Chinese (simplified), Japanese, Danish, Korean, Dutch, Norwegian, English, Polish, Finnish, Portuguese, French, Russian, German, Spanish, Hungarian, Swedish, Italian and Turkish.. Jika anda buat selain daripada bahasa di atas berkemungkinan adsense anda tidak akan berfungsi dengan aik atau kuar iklan layanan masyarakat.

10. Maximum 2 referral button per product per page
Limit 1 webpage boleh letak 2 referral buttons for adsense referral, adwords referral, Google pack and Firefox with google toolbar referral.

Sumber : Rahsiaebiz

If you enjoyed this post, make sure you subscribe to my RSS feed! and Subscribe to Info To You by Email
Your comment will be highly appreciated.So Comment laa.
Have you found this post useful? If so please share it:

0 Comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...